Fungujeme ako výdajňa tovaru v pracovné dni od 8,00-15,00 hod na adrese Nitra, Štúrova 161, areál Kartel

Dehydratácia a športový výkon

Dehydratácia. Slovo, ktoré symbolizuje nedostatok tekutín v našom organizme. Slabosť, bolesti hlavy, závrate, podráždenosť  alebo neschopnosť sústrediť sa. To všetko sú príznaky toho, že Vášmu telu chýba voda. Stačí pár pohárov vody a problémy sa zmiernia za krátky čas  alebo úplne odídu. Strata 1 % telesných tekutín znamená, že Vaše srdce musí zrýchliť svoju činnosť o 3 až 5 pulzov za minútu. Strata 3 %  telesných tekutín už významne zhoršujú vytrvalostný výkon.

Dehydratácia predstavuje pre Váš organizmus stres. Niet sa čomu diviť, bez vody človek vydrží 2 dni maximálne vzhľadom na jeho fyzickú zdatnosť 4 dni. Pri dehydratácii organizmu dochádza taktiež k zvýšeniu telesnej teploty, naše srdce začne biť rýchlejšie a mozog sa nedokáže naplno sústrediť.

Ako zistím, že je moje telo dehydratované?

Keď v priebehu dňa pocítite smäd, väčšinou už Vášmu telu chýbajú tekutiny. Smäd nie je tým prvotným znakom nedostatku vody ako si to mnoho ľudí myslí. Najmä u športovcov tento ukazovateľ môže byť potlačený tréningom. V pretekoch, ktoré trvajú pár hodín alebo v zápasoch kde hráči nemajú možnosť sa napiť dlhšiu dobu musia svoje telo „naučiť“ pracovať aj s nedostatkom vody. Z tohto dôvodu sa odporúča piť priebežne počas dňa skôr než sa dostaví samotný pocit smädu. 

Najjednoduchší spôsob ako môžete zistiť, že Vám chýba dostatok tekutín je kontrola farby moču a jeho množstvo. Keď je moč človeka tmavý a je ho málo, znamená to jedno, že je v ňom vysoká koncentrácia odpadových látok, ktoré sa potrebujú dostať z tela preč.  Zvýšeným príjmom tekutín alebo  ovocím s vysokým podielom vody ako napríklad hrozno či melón tieto látky telo prirodzenou cestou dokáže odplaviť.

Ako sa vyhnúť dehydratácii organizmu pri športe?

Naše tipy

U športovcov sa odporúča pri strate jedného kilogramu hmotnosti doplniť tekutiny o 80 – 100 %.

- snažte sa vypiť za 1 hodinu tréningu 0,8 až 1 liter tekutín (voda alebo športový nápoj)

-  piť po malých dávkach (každých 15 minút vypite 0,2 l)

- správne vychladené nápoje

- nastavte si pri tréningu svoje hodinky alebo mobil na každých 15 minút aby ste sa nezabudli napiť

Koľko látok človek stratí potením?

Priemerne človek pri strate 1 litra potu stratí 200 mg draslíku. Tento deficit  môže športovec doplniť konzumáciou 1 stredného banánu, ktorý obsahuje 450 mg draslíku. Sodík sa v 1 litru potu nachádza v množstve 800 mg, táto strata sa dá nahradiť konzumáciou objemu vhodného športového nápoja. Niektoré z nich obsahujú  440 mg sodíku v 1 litri.

Ako je to u športovcov?

Samotní športovci znášajú problém nedostatku tekutín rôzne. Všeobecne pre každého z nich však platí, že čím ich telo obsahuje menej tekutín tým dochádza k horšiemu športovému výkonu. Medzi najznámejšie varovné signály dehydratácie u športovcov patria svalové kŕče, slabosť a znížený výkon. Nie je výnimočný javom, že väčšina športovcov, ktorí stratia viac ako 2 % svojej hmotnosti následne stráca chuť do tréningu a ich výkon sa podstatne zhoršuje a to najmä v teplom počasí. Samotná dehydratácia odpovedá strate 3-5 % telesnej hmotnosti. Táto strata u športovcov nemusí mať vplyv na silové a krátke a vysoko intenzívne výkony. Nebezpečná je však strata 9-12 % telesnej hmotnosti, ktorá môže spôsobiť smrť.

Športovci  ktorí svoje telo vystavujú dlhodobému nedostatku tekutín a trénujú tvrdo každý deň, si môžu privodiť problém chronickej dehydratácie.

Chronická dehydratácia sa u Vás môže prejaviť príznakmi ako:

- dlhodobá únava

- bolesti hlavy

- znížená koncentrácia až otupenie

Pre Vaše telo je jednoduchšie priebežne dopĺňať tekutiny počas športu, ako prijať veľké množstvo tekutín naraz.  Vyžaduje to však tréning. Vyskúšať si v akých časových intervaloch a koľko tekutín Vám vyhovuje piť počas športovej aktivity. Zo začiatku to bude trošku otrava, ale verte, že Vám to pomôže k lepším výkonom a celkovému lepšiemu zdravotnému stavu.

Nastavenia cookies

Používame súbory cookie, aby sme vám umožnili pohodlné prehliadanie webovej stránky a vďaka analýze prevádzky webovej stránky neustále zlepšovali jej funkcie, výkon a použiteľnosť

Nevyhnutné (vždy aktívne, nemožno vypnúť)
Tieto cookie sú potrebné na správne fungovanie webovej stránky
Analytické
Pomáhajú nám pochopiť, ako používate webové stránky. Môžeme ich použiť na zlepšenie
Profilovanie (marketing)
Vďaka týmto cookie súborom vám môžeme zobrazovať relevantný obsah a reklamy, ktoré pre vás môžu byť zaujímavé a užitočné