Energetické nápoje a ich vplyv na Vaše zdravie

Sme nevyspatí dáme si „energeťák“.  Sme unavení a potrebujeme nakopnúť, dáme si „energeťák“. Učíme sa na skúšky pomôže „energeťák“. Ideme športovať znovu „energeťák“.  Pôvodne sa energetické nápoje začali vyrábať ako doplnkový nápoj pre športovcov. V dnešnej dobe sa v USA ročne predá viac ako 170 miliónov pričom užívateľmi sú predovšetkým mladí ľudia.     Pred pár rokmi sa v rovnakých situáciách konzumovala káva. Lenže káva nie je tak chutná, je teplá a musíme čakať kým vychladne. Skôr je spojená s rituálom kedy máme čas si ju vychutnať. Energetický nápoj má oproti nej viac výhod. Je možné ho dostať všade a ešte k tomu vychladený. Nemusíte čakať kým Vám zovrie voda, kým ju nalejete do šálky, kým vychladne. Dovtedy si stihnete dať aj dva energetické drinky.

Energetické nápoje obsahujú o niečo menej kofeínu ako káva. Red Bull obsahuje 80 mg kofeínu a má 110 kcal. Káva obsahuje v jednej šálke (250 ml približne  110 mg). Samotný kofeín má ergogénny efekt. To znamená, že zvyšuje ostražitosť, zľahčuje fyzické úsilie pri cvičení a skracuje reakčný čas.    Účinok týchto nápojov slúži predovšetkým na zameranie pozornosti napríklad pri učení na skúšky, kedy máte málo času a potrebujete vydržať sústrediť sa čo najdlhšie. Taktiež aj pre zvýšenie fyzického  výkonu či už pri v pracovnom alebo športovom výkone.

Aké látky sa nachádzajú v energetických nápojoch?

Okrem kofeínu sa do energetických nápojov pridáva taurín, ženšen, guarana, výhonky cezmíny paraguajskej, vitamíny a ďalšie látky. Tieto látky dodávajú energetickému nápoju väčší stimulačný efekt ako by mal samotný kofeín.

Taurín je podľa výrobcov látka, ktorá zlepšuje koncentráciu, odďaľuje nástup psychickej únavy (u fyzickej záťaže nie je tento účinok známy). Naše telo si taurín dokáže vyrobiť samo. V potrave sa najviac vyskytuje v mäse a vo vyššom množstve taktiež v morských živočíchoch.

Ženšen je veľmi rozšírený najmä v ázijských kultúrach a používa sa na potlačenie únavy, urýchľuje regeneráciu a pomáha organizmu adaptovať sa na stres.

Guarana je prírodný stimulant podobný kofeínu, tvrdí sa o nej, že zvyšuje energiu, zlepšuje fyzický výkon  a podporuje redukciu hmotnosti. 1 g guarany odpovedá asi 40 g kofeínu.  

Je konzumácia energetických nápojov nebezpečná?

V dnešnom svete konzumujú energetické nápoje najmä mladí ľudia ako zdroj dobitia bateriek. Najnovšie vedecké štúdie poukazujú na to, že ľudia, ktorí aspoň raz týždenne konzumujú „energeťáky“ majú vyššie riziko vzniku závislosti na alkohole ako osoby, ktoré vôbec alebo zriedka konzumujú energetické nápoje.                                   

Zvlášť nebezpečná je kombinácia energetických nápojov s alkoholom. Dôvodom je, že Vám kofeín „zakryje“ príznaky opitosti a Vy tak pijete ďalej pod domnienkou, že nie ste opití. To Vaše telo nemusí zvládnuť a môže dôjsť ku kolapsu alebo až k smrti.

Ako reaguje naše telo na kofeín?

Pri príjmoch vyšších dávok kofeínu môže človek cítiť roztržitosť. Pri dávkach kofeínu nad 2000 mg dochádza k traseniu tela, búšeniu srdca, zrýchlenému dýchaniu, bolestiam hlavy alebo nespavosti. Netreba taktiež zabúdať, že kofeín odvodňuje organizmus. Najmä ľudia s citlivosťou na kofeín alebo s kardiovaskulárnymi ochoreniami by si mali dávať pozor na zvýšenú konzumáciu týchto nápojov.

Pre zaujímavosť energetické nápoje obsahujú 3 krát vyššie množstvo kofeínu ako Coca Cola.

Viete koľko kofeínu obsahuje Váš energetický nápoj?

Red Bull - 80 mg (240 ml)

Monster Energy - 80 mg (240 ml)

Semtex – 80 mg (250 ml)

Hell – 80 mg (250 ml)

Powerking – 80 mg (250 ml)

Žiadna rýchla pomoc v podobe konzumácie energetických nápojov, aby ste si dobili baterky nemôže nahradiť neadekvátnu výživu. Vaše telo Vám na to nemusí dať odpoveď hneď, ale až za pár hodín alebo dní. Pamätajte na to, že konzumácia energetických nápojov spolu s alkoholom vo Vás môže vyvolať pocit, že toho „zvládnete vypiť hodne“. Konečný výsledok však v niektorých prípadoch môže byť naozaj nepríjemný.

Tento web používa súbory cookie. Ďalším prechádzaním tohto webu vyjadrujete súhlas s ich používaním.